fredag 9. september 2011

Bagels-bak!

I många herrans månader har vi vart utan spis på köket. Inte helt, för spisen har stått där sedan vi satte upp löket, men elektrisiteten till den har saknats. Jag började få spader här och beodrade min kära och sa att nu får det nog, och han kopplade snällt in spisen. Som tack fick han fårikål, och jag bakade scones söndagsmorgon när vi hade Sara på besök.
Häromdagen ville jag baka igen. Det blev bagels, vilket jag aldrig har bakat förr, men kommer ihåg att mor bakade detta när jag var yngre, och jag tyckte det var så lustigt att man skulle koka bullarna innan man hade dom i ugnen!
Hittade ett recept som passade mina varor i skafferiet, av hundra olika versioner, och satte igång.

Jäsning!

Kokning!

Gräddning!

Färdiga!

Här kommer receptet!

Ingredienser
50g jäst /lös upp i ljummet vatten)
5.5 dl ljummet vatten
15 dl vetemjöl (ev. 12dl vete/4dl rågmjöl)
0.5 dl socker
1 msk salt
2 msk neutral olja (majs/solros)
Blanda alla ingredienser länge, tills du får en jämn deg. Rulla ut till 20cm rundlar och gör en ring, kläm ihop ändarna. Låt jäsa på en bakplåt med bakplåtspapper under en duk i 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader
Kokning
3 l vatten
1 msk socker
Ägg till pensling ocg sesamfrö/solros/vallmo till topping.

Koka några få åt gången, ca 3 min på varje sida och lägg sedan tillbaka på plåten, pensla med ägg och strö över valfri topping. Jag blandade havssalt och timjan och strödde över, blev super gott!

I baked bagels the otherday, my first time, went really well!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar