torsdag 31. oktober 2013

Godaste knäckisen

Om jag inte minns fel så finns det nåt knäckebröd i Sverige som är kryddat med kanel.
Mycket möjligt att det finns en motsvarighet i Norge, men jag har itne hittat den.
Vad gör väl det när man kan baka mycket nyttigare och godare knäckis själv!

Tänkte bjuda på mitt recept, som man sen kan krydda som man vill.



Originalrecept

2 dl havregryn
2 del rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrö
1/2 dl linfrö
1/2 dl sesamfrö
1 tsk bakpulver (kan slopas)
3 1/2 dl vatten


Vad du använder för mjöl är inte så noga, så länge det är grovt. Har aldrig provat med vanligt vetemjöl dock.
Igår hade jag bara en dl havregryn, så bytte ut den andra dl til kruskakli. Funkade lika bra.
Bakpulver kan du som sagt slopa, men jag tycker det blir lite luftigare.

Blanda alla ingredienserna noga, låt svälla medans du tar fram en plåt och lägger på bakplåtspapper, och slår på ugnen på 125'C.

Bred ut röran på plåten med hjälp av en slickepott. Ända ut i hörnen. Ruta sedan upp dom blivande knäckebröden med en kniv, eller som jag tycker är smidigast, en pizza-skärare.

Sätt i mitten av ugnen och låt stå i ca 1 1/2 timme, tills det är hårt.

Igår kryddade jag alltså med kanel, hade i kanske 1/2 tsk, och 1 krm kardemumma.
Både smakade och luktade ljuvligt!

Brukar ananrs krydda med torkade oregano eller basilika, cayennepeppar eller chili. Ja, lite vad du känner för. För extra lyx kan du strö över flingsalt och vallmofrö.

1 kommentar:

  1. looks yummy! ... thanks for asking. we just moved from one side of berlin neukoelln to the other side of neukoelln ... now it's our own flat before that we were just living in sublet.
    sadly you don't visit berlin this year ...

    SvarSlett