lørdag 2. oktober 2010

Pattar och sträckmärken

I Oslo finns en utställning som heter kort och konsist "Bra damer".

Jag har inte sett den än men är spänd på att se den. Jag har åkt förbi trikken flera ggr och alltid tänkt, "Varför står Henriette påklädd med ena tutten i handen?"
Nästan varje dag har det stått något i tidningen om kändiskvinnorna som twittrar med naken bilder. Demi Moore var väl först ute, och av norska b-kändisar kom Marianne Auli, följt av parodier.
Konst säger dom här. Och ja, jag kan hålla med om att naket kan vara konst.
Det dom vil visa fram med utställningen Bra damer är riktiga kvinnor. Vanliga kvinnor. Med håriga ben och sträckmärken.
Precis vad vi behöver tycker jag, efter otaliga år bak oss med glamourmodeller och silikonbröst upptryckta i trynet på oss genom media och dagliga livet.
Så tack Henriette för att du trycker upp ditt bröst i trynet på mig när jag åker trikken till jobbet varje dag.


There is an Norwegian exhibithion going on now here in Oslo. With "fameous" norwegian naked ladies. Not all of them are naked, but they show how women really lookes like, with hairy legs and stretchmarks.
I hav´nt seen it yet but im looking forward to see it!