mandag 27. desember 2010

Annandagen

Julhelgen är över och vi står kvar med barr i vardagsrummet. Vi låter kulorna dingla en stund till, och jag saknar svensk julmat så det står härliga till!
Lagade Jansson förra veckan, köpte "kokt juleskinke" som absolut inte smakade svensk kokt julskinka, mer rökt. Köttbullar har rullats och jag har faktiskt lutfisk liggandes i frysen. Sill har jag lagt in själv men. Det smakar lixom inte jul, när den inte är hemma.
Vi var som tidigare nämnt hos Jokkes moster, hans kusin med fru och barn var också där. Det var såklart jättemysigt. Gott med ribbe, rødkål, julesylte och lammerull, julepølser och surkål, potet och sky.
Men det är fan inget som slår en god julskinka, köttbullar, prinskorv, revben, lax i alla former, lutfisk och en gräddig Janssons frestelse. Och all sill! Vart var all sill?

I lördags var vi hemma, efter en lång dag hos Joachims andra kusin där det intogs mer julmat, fast mer som plockmatsform. Det bästa var en ugnsbakad leverpastej med massa krispigt bacon. Holymoly säger jag bara!

Igår kväll spelade Steinar, aka Dj Satan Claus, plattor på Ryes och vi hade lite förfest hemma, jag och Jokke. Jag fick en köksmaskin som ordnar krossad is, och är bra när man ska blanda drinkar då den i grunden är en stavmixer med flera tillbehör.


Se vad jag fick av Jokke på julaftonsmorgon!
Strumpebandshållare, mad stay-ups till. Självklart med söm bak :)


Mig på julafton.

1 kommentar:

  1. Så søte stay-ups og fint bilde fra julaften!! Høres ut som dere hadde det skikkelig koselig, men forstår at du lengter hjem til svensk mat og tradisjoner.. Ingenting er som å være hjemme i jula! Hmmm noe sier meg at den ismaskinen får kjørt seg på nyttårsaften;)Hohooho

    SvarSlett