tirsdag 1. februar 2011

Say bu-bye till mackor, hello varm lunch

Något som är otroligt enkelt, billigt och gott är korv och mackaron gratäng!
Min kollega hade det på jobbet igår, och det blev nästan det samma i min matlåda idag!
Så här gör du!

Finhacka löken. Koka upp mackaroner (jag hade bara penne-pasta hemma så det blev det) ungefär halva kok-tiden. Pastan drar åt sig vätska i ugnen!
Blanda en burk krossade tomater med 3 dl mjölk (jag brukar köra tomaterna med mixern för att få en jämnare konsistens. Salta och peppra efter smak, och ha även i andra kryddor. Jag hade i paprika, chili och lite timjan.


Skiva bacon och stek så det får färg och lägg det till sidan. (Det skal läggas på toppen av gratängen)
Skiva korven i lagom små bitar och stek, blanda i löken och bryn. Jag har använd vanlig tjock grillkorv, men falukorv eller någon annan korv kan du använda!



Sätt på ugnen på 200*C och blanda sen samman tomat-såsen, mackaronerna med korven och häll i en ugnsfast form.
Ta ut formen ibland och rör om, så du inte bränner det hela. Eventuellt kan man ha aluminiumsfolie över.
Den ska stå i ca 30 min, och sista 10 min strör du över ost och bacon.



Jag hade majs till, men en god sallad rekomenderas. Man tager vad man haver är mottot i mitt kök!

Idag har jag lagat kyckling köttbullar till morgondagens lunch, och kvällsmaten bestod av kycklinghamburgare och pommes. Joachim är i garaget och jag är ensam hemma. Tror minsann jag lagar mig en latte med min Bialetti denna afton!






1 kommentar:

  1. Mmmmm nammenam!! Det må testes! Hmmm lurer på om jeg ikke skal sende mannen på kokkeskole hos deg;)

    SvarSlett