tirsdag 18. februar 2014

LCHF - bröd!

Satt på pinterest häromdagen och hittade ett recept jag tänkte dela med mig av. Receptet var på hamburgerbröd och det passade ju perfa så det var det vi skulle ha till middag. Yeeey då får jag oxå bröd, ist för bara salladsblad!
Jag ändrade dock om lite då jag inte hade allt hemma. Jag tog oxå och använde en muffinform i aluminium, men går lika bra att själpa upp på en bakplåt med papper. Detta använde jag!

Brödet ser ni uppe till höger. Under så steks det broccoli och rotmosplättar. 
Detta var måndagens middag!

Till 6 större bröd, eller 12 muffins.

4 Ägg
1 dl turkisk yoghurt (kan bytas ut till cremefraich, naturell yoghurt eller liknande)
0.25 dl ljusa sesamfrö malda +  några till strötopping
0,75 dl svarta sesamfrö malda (skulle egentligen bara va ljusa men hade inte tillräckligt hemma)
1 dl solrosfrö malt til mjöl (eller 0,50dl malda solrosfrö och 0,50dl mandelmjöl & slopa linfrö)
0,25 dl linfrö, finmalda
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

Vispa upp äggen och yoghurten. Blanda alla torra ingredienser utom fiberhusk. Blanda ut detta med äggblandningen, rör om. Ha så i fiberhusk och blanda ordentligt. Låt vila i ca 10 min medans du värmer upp ugnen till 200grader.

Om du använder muffinsform så ta ca 2 msk i varje form. Om du vill ha större bullar, kan du ha lite granna mer fiberhusk (max 1 tsk extra) och då med våta händer kunna forma bullar och lägga på plåten. Platta till lite lätt.
Strö lite ljusa sesamfrö över bullarna och grädda i ugnen 15-17 min. 

Dessa är absolut det bästa brödreceptet jag provat hittills, som liknar vanligt bröd. Kan tycka att det blir för mycket mandelsmak av mandelmjöl i bröd, och att det oxå blir något tyngre. Dessa blev luftiga och goda! Kan oxå frysas!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar