søndag 2. februar 2014

Så mör. Som att skära i smör.

Ibland blir man bara så himla sugen på en rejäl köttbit!
Något som jag aldrig riktigt lyckas med på köket dock, är entreqote. Den blir seg, för stekt, för lite stekt, senig eller som att käka gummi. Ont i magen brukar det bli med, som man ätit en sten som magen ska försöka smälta.
Men. Jag är inte den som är den. För nån vecka sen så inhandlades det några fina bitar entrecote av den billigaste sort Norge har att bjuda på. Köpt på Rimi på Årnes, tror det var deras egna märke 365'.
Och denna gången asså, så himla mör att jag ville inte äta upp! Man delar sista biten hundra ggr för att det är så gott!

Till det serverades smörstekt persiljerot och jordätskocka, gröna bönor, pommes till gubben, och pepparsås.


 Började med att steka till persiljerot och jordskokka. Dom tar ju lite tid.



 De rumstempererade biffarna pepprades med olika sorters nymortlad peppar, röd, svart, vit, grön. Och lite salt.







Men en stor kladd gott smör i pannan, och ganska hög värme stektes biffarna ca 2-3 min på varje sida så dom fick lite fin färg. Sen tog jag bort dom från plattan. Sänkte ner tempen med 3/4, och när den kommit ner så satte jag tillbaka stekpannan. Stekte vidare ca 3-4 min på varje sida, tog av biffarna och lät dom vila i några minuter medans jag rörde ihop såsen.


Och under tiden så hade dom här gosat sig i ugnen. 175' kanske, i då ca 15 min. Jordärtskockan var fortfarande knaprig.


Och här är resultatet. (Gubben fick mina pommes oxå) Det som fattas på bilden e ju såsen, men den var himla god den med! Så om ni som jag, brukar misslyckas med köttet, prova igen!

(Och den fiiiina tallriken kommer från Mio möbler! Fick 8 stk, plus 4 skålar, en stor skål och ett uppläggningsfat av kära mor i julklapp. Hur fina som helst, och som för tankarna tillbaka til svenskt 50-tal, och Stig Lindbergs klassiska Spisa ribb. Tack mamma!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar